جستجوی این وبلاگ

سرکوب سفید

 
سرکوب سفید؛ روایت دانشجویان از آنچه در یک‌سال گذشته

.شاهد بودند

شماری از فعالان دانشجویی با انتشار یک فایل صوتی، ضمن شرح «سه مرحله از سرکوب دانشجویان» طی سال‌های گذشته، از عبارت «سرکوب سفید» برای توصیف آنچه به‌دست دستگاه‌های امنیتی و مدیران دانشگاه‌ها در چهار ماه اخیر در .دانشگاه‌ها گذشت، استفاده کرده‌اند.


این فایل صوتی در حالی منتشر شده که شوراهای صنفی دانشجویان کشور، از ادامه «احضار دانشجویان به کمیته‌انضباطی در تابستان» خبر داده است.


براساس این گزارش مقامات دانشگاه علوم پزشکی بهشتی تهران به‌رغم تعطیلی بخش عمده فعالیت‌های آموزشی در تابستان، طی روزهای ۱۰ تا ۱۸ تیر، شماری از دانشجویان را به‌اتهام «رعایت نکردن قوانین پوشش» به کمیته‌‌های انضباطی احضار کرده‌اند.


احضار این دانشجویان در شرایطی رخ داده که شماری از آن‌ها که از شهرهای دیگر برای تحصیل در این دانشگاه پذیرفته شده‌اند، با توجه به تعطیلی خوابگاه و دانشگاه، به شهرهای محل سکونت خود بازگشته‌اند و امکان حضور در تاریخ اعلام شده از سوی کمیته انضباطی را نداشته‌اند.


کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور به نقل از برخی دانشجویان که پس از احضار به کمیته انضباطی مراجعه کرده‌اند، نوشته است که مقامات دانشگاه علوم پزشکی بهشتی، بدون ارائه مدرک یا مستندی، دانشجویان را به «اخراج و تبعید» و صدور احکام انضباطی سنگین تهدید کرده و از آن‌ها «تعهد کتبی مبنی‌بر رعایت حجاب» گرفته‌اند.


مقام‌های دانشگاه همچنین به دانشجویان اجازه «درج تاریخ» در «تعهدنامه حجاب» را نداده‌اند.


در گزارش شوراهای صنفی دانشجویان آمده است که احضار دانشجویان براساس «لیستی از اسامی دانشجویان» انجام شده که از سوی «وزارت بهداشت برای توبیخ به دانشگاه‌ها» ابلاغ شده است.


هم‌زمان شماری از دانشجویان دانشگاه الزهرا، یکی از دانشگاه‌هایی که در طول اعتراضات «زن،زندگی، آزادی» با سرکوب گسترده دانشجویان مواجه شد، یک فایل صوتی منتشر کرده و ضمن تشریح ابعاد سرکوب دانشجویان و وضعیت دانشگاه‌ها از شهریور سال گذشته تاکنون، تاکید کرده‌اند که سرکوب دانشجویان در سه مرحله انجام شده و آنچه در مرحله سوم، از اسفند ۱۴۰۱ تاکنون علیه دانشجویان معترض در جریان بوده، «سرکوب سفید» است.


در این فایل صوتی، با اشاره به کشته شدن «مهسا‌[ژینا]امینی» حین بازداشت توسط گشت ارشاد، و در پی «موجی از انزجار و خشم عمومی جامعه» پس از آن علیه جمهوری اسلامیِ آمده است که «در ۲۷شهریور۱۴۰۱ دانشگاه تهران و سپس در ۲۸شهریور دانشجویان پلی‌تکنیک، علامه طباطبایی، تربیت مدرس» اقدام به برپایی تجمع‌های اعتراضی کردند.


این فایل صوتی همچنین به گسترش موج اعتراضات دانشجویان و پیوستگی آن با موج حضور خیابانی مردم اشاره کرده است که موجب اعمال فشار بیشتری بر دانشجویان شده است.


دانشجویان در بخشی از این فایل صوتی می‌گویند که دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی و مقام‌های دانشگاه‌ها، سه مرحله را برای «سرکوب اعتراضات دانشجویان» اجرا کرده‌اند.


مرحله اول این اقدامات، اقدام به بازداشت‌ فعالان شناخته شده هر دانشگاه و دانشجویان معترض دیگر بوده، چراکه دستگاه امنیتی به‌تنهایی از شناخت معترضان و نحوه سرکوب آن‌ها «ناتوان» بوده و «به‌واسطه بررسی تصاویر، گزارش حراست، رصد توییتر یا خبرچینی مخبرها»، فعالان دانشجویی معترض را شناسایی کرده است.


«مرحله دوم سرکوب دانشجویان» براساس آنچه در این فایل صوتی آمده، از هفته اول آبان سال گذشته آغاز شد و تا بهمن به طول انجامید و در جریان آن، «بازداشت هدفمند دانشجویان» آغاز شد.


آن‌ها گفته‌اند که هم‌زمان با بازداشت هدفمند دانشجویان، مقام‌های دانشگاهی با «تغییر شیوه‌نامه انضباطی، ممنوع‌الورود کردن تعداد بی‌سابقه‌ای از دانشجویان» و همچنین «محروم کردن دانشجویان معترض از امکانات رفاهی»، این سرکوب را شدت بخشیدند.


آن‌ها همچنین به «نصب گسترده دوربین‌ها» و «اعزام هزاران نیروی امنیتی تحت عنوان نیروهای حراست» به دانشگاه‌ها اشاره کرده و تایید کرده‌اند که «مدیرانی که در دانشگاه‌ها با دستگاه امنیتی همکاری نمی‌کردند»، کنار گذاشته شدند.


فعالان دانشجویی در فایل صوتی خود تاکید کردند که از اسفند گذشته تاکنون، یعنی در حدود پنج‌ ماه اخیر، دستگاه‌های امنیتی با همکاری وزارت علوم و بهداشت و مدیران دانشگاه‌‌ها، در حال اجرای «سرکوب سفید» هستند و در جریان آن، هم‌زمان با فشار نهادهای امنیتی به دانشگاه‌ها و دانشجویان، «کمیته‌های انضباطی» به‌شکل گسترده فعال شدند و احکام بی‌سابقه‌ای برای فعالین دانشجویی صادر می‌کنند.


فعالان دانشجویی که در تهیه این فایل صوتی همکاری کرده‌اند، به «صدور عفو» برای معترضان و از جمله شماری از دانشجویان معترض اشاره کرده و آن را اقدامی نمایشی حکومت برای «کاستن از هزینه سرکوب» توصیف کرده‌اند.


آن‌ها گفته‌اند که شمار زیادی از دانشجویان بازداشت شده پس از آزادی و در جریان «سرکوب سفید»، به‌همراه بسیاری از دانشجویان معترض، با احکام ممنوع‌الورودی به دانشگاه، تعلیق .

از تحصیل، تبعید و محرومیت از خوابگاه مواجه شده‌اند.

۲۵تیر ماه۱۴۰۲

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

روایت مژگان کشاورز از کودک همسری که در خطر اعدام قرار دارد

مژگان کشاورز، فعال حقوق زنان که مدت یکسال را در زندان قرچک ورامین گذراند با سمیرا سبزیان، کودک همسری که در خطر اعدام قرار دارد، هم‌بند بوده...