جستجوی این وبلاگ

شرایط مرخصی زایمان در ایران چگونه است؟



هر خانم کارمندی که فرزندی به دنیا آورده است، نیاز ب استراحت و مرخصی زایمان دارد. در این دوره، نوع قرارداد کاری که براساس آن مشغول به کار است، سابقه کار و زمان کار هیچ اهمیتی ندارد. حق مرخصی زایمان باید برای وی اعمال شود. هیچ کارفرمایی نمی تواند این حق مرخصی را از مادرانی بگیرد که برای تولد فرزند خویش روزشماری می‌کنند.

۱۲ هفته اول زندگی نوزاد، زمان بسیار مهمی برای بهبود جسمی مادران و پیوند روابط عاطفی با نوزادان است. تحقیقات نشان می‌دهد که مرخصی پس از تولد نوزاد هم برای والدین و هم برای کارفرمایان مزایایی دارد، از جمله افزایش شانس طولانی مدت شیردهی و اینکه یک سال بعد نیز در همان شرکت خود هستید!

اما مرخصی زایمان چیست؟ مرخصی زایمان تامین اجتماعی شامل چه کسانی می‌شود؟ چه زمانی برای مرخصی زایمان باید اقدام کرد؟ زمان واریز حقوق مرخصی زایمان را چگونه تعیین می‌کنند؟ مرخصی زایمان سه ماه قبل از زایمان را با چه شرایطی می‌توان دریافت نمود؟ آیا شرایط مرخصی زایمان برای همه شاغلین یکسان است؟ بخشنامه جدید مرخصی زایمان ۱۴۰۲ چیست؟ و بسیاری سوال دیگر در رابطه با مرخصی زایمان را در ادامه پاسخ می‌دهیم.

 بر اساس تبصره دو ماده واحده «قانون اصلاح قوانین جمعیت و خانواده» مصوب سال ۱۳۹۲ و بند یک مصوبه شماره ۹۲۰۹۱/ت۴۶۵۲۷ مورخه ۱۹ تیر همین سال، مرخصی بارداری و زایمان کارگران زن (یک و دو قلو) ۹ ماه است و حقوق این ایام توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود. طبق تبصره یک ماده ۷۵ «قانون کار»، پس از پایان مرخصی زایمان، کارگران زن به کار سابق خود باز می‌گردند و این مدت با تایید سازمان تامین اجتماعی، جزو سوابق خدمت آن‌ها محسوب می‌شود. بنابراین حق سنوات نیز به این کارگران زن تعلق خواهد گرفت. هم‌چنین همسران این زنان کارگر از دو هفته مرخصی اجباری تشویقی برخوردار می‌شوند.

چند نکته در خصوص مرخصی زایمان

برای استفاده از مرخصی زایمان نکات زیر را در نظر بگیرید:

برای استفاده از مرخصی زایمان باید از متخصص زنان (مربوطه) قبل از زایمان استراحت پزشکی بگیرید و بعد به شعبه‌ای که حق بیمه شما را واریز می‌کند، مراجعه کنید.

در صورتی که با کارفرما بعد از زایمان و برگشت به کار به مشکلاتی از جمله اخراج برخورد کرده‌اید، به اداره کار برای دستیابی به حقوق خود مراجعه کنید.

برای دریافت مرخصی استعلاجی بارداری و زایمان، بازرس باید کار کردن او را تایید کرده باشد.

براساس قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده و هم راستا با سیاست‌های کلان کشور مبنی بر افزایش جمعیت در سال ۱۴۰۱، سازمان تامین اجتماعی محدودیت‌های قانونی تحت پوشش قرار گرفتن بیمه فرزندان چهارم و به بعد و همچنین محدودیت درپرداخت کمک هزینه ایام بارداری و دیگر مزایای قانونی به این بیمه شدگان را لغو کرد.

مرخصی زایمان؛ سابقه‌ای که نباید سوخت شود..

 شاید فکر کنید در طول مرخصی زایمان سایقه‌ای برای شما در نظر گرفته نشده و کسب و کارتان معلق است. اما چنین نیست. میزان مرخصی زایمان به عنوان بخشی از سابقه‌ی کار فرد محسوب می‌شود . استفاده از این مرخصی، بقیه مرخصی‌هایی را مختل نمی‌کند. این مرخصی‌ها برحسب قانون به افراد شاغل تعلق یافته است.

شرایط دریافت کمک هزینه بارداری و مدارک لازم برای مرخصی زایمان تامین اجتماعی

برای این‌که مادران تحت پوشش ببیمه تامین اجتماعی بتوانند از مرخصی زایمان استفاده کنند می‌بایست شرایطی را رعایت کرده و مدارک لارم را به سازمان تامین اجتماعی تحویل دهند.


در این قسمت، به توضیح شرایط دریافت کمک هزینه بارداری و مدارک لازم برای مرخصی زایمان تامین اجتماعی می‌پردازیم:


کمک هزینۀ بارداری برای زنان شاغل تحت پوشش تأمین اجتماعی در موارد زیر پرداخت می‌شود:


در یک ‌سال گذشته، حداقل ۶۰ روز کاری حق بیمه پرداخت کرده باشند.

هنگام مرخصی، مشغول به کار نباشد و دستمزدی دریافت نکند.

در زمان تقاضای مرخصی، مشغول به کار یا در مرخصی استحقاقی باشد.

زایمان مربوط به فرزند چهارم به بعد نباشد.

طبق قوانینی که تأمین اجتماعی دارد، کمک ‌هزینۀ بارداری برابر با دو سوم آخرین دستمزد مادر باردار است. آخرین حقوق طبق میانگین سه ماه آخر آن بخش از حقوق که حق بیمه از آن کسر می‌شود محاسبه خواهد شد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

روایت مژگان کشاورز از کودک همسری که در خطر اعدام قرار دارد

مژگان کشاورز، فعال حقوق زنان که مدت یکسال را در زندان قرچک ورامین گذراند با سمیرا سبزیان، کودک همسری که در خطر اعدام قرار دارد، هم‌بند بوده...