جستجوی این وبلاگ

فرو نشست زمین به تخت جمشید رسید




شیراز- فرونشست زمین در دشت مرودشت به ۱۰ سانتی متر رسیده، پدیده ای که در اطراف تخت جمشید نیز دیده شده و به عنوان یک تهدید این بنای جهانی را در معرض خطر قرار داده .است

بعضی از کارشناسان معتقدند که این فرونشست های زمین از حدود سال ۸۷ در زمین‌های اطراف مجموعه جهانی تخت‌جمشید و نقش رستم دیده شده بود به گونه ای که هشدارهای لازم را برای رسیدگی به این موضوع دادند.

ضایی منفرد اظهارداشت: افت سطح آب‌های زیرزمینی و مخاطره فرونشست سطح زمین یكی از بلایا و معضلات مهم كشور و از جمله دشت مرودشت در چند سال گذشته است و به همین سبب تغییر و اصلاح الگوی كشت در این منطقه ضروری ترین اقدام برای رفع این بحران است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه كرد: با هرگونه دخل و تصرف غیرمجاز، خرید و فروش و تغییر كاربری بدون مجوز میراث فرهنگی در اراضی محدوده حرایم تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر برخورد قانونی خواهد شد.


او ادامه داد: اجازه نخواهیم داد زمین خواری و موج تخریب و تغییر كاربری به حوزه حریم سه گانه تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر سرایت كند.


مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بیان داشت: تاكنون تخلفاتی در این حوزه صورت گرفته و پرونده های حقوقی در این زمینه تشكیل شده است كه امیدواریم با عزم جدی و هم افزایی جمعی ، میزان تخلفات در محدوده حریم پارسه كاهش یابد

ابراهیم قزلباش، معاون اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس نیز در این همایش گفت: تقویت انجمن های میراث فرهنگی و سازمان های مردم نهاد، باعث افزایش چشمگیر میزان خدمات، مشاركت و آگاهی بخشی در حوزه میراث فرهنگی می شود.


یادمان تاریخی تخت جمشید كه متعلق به دوره هخامنشیان است یكی از چهار اثر ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است كه در سال 1979 میلادی با شماره 114 در سازمان جهانی علمی ، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسكو) ثبت شد.

 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

روایت مژگان کشاورز از کودک همسری که در خطر اعدام قرار دارد

مژگان کشاورز، فعال حقوق زنان که مدت یکسال را در زندان قرچک ورامین گذراند با سمیرا سبزیان، کودک همسری که در خطر اعدام قرار دارد، هم‌بند بوده...