جستجوی این وبلاگ

اجرای حکم اعدام دست‌کم ۷۸ زندانی در زندان‌های ایران در ماه اکتبر ۲۰۲۳

گزارش آبان ماه ۱۴۰۱ ه‌نگاو


در ماه گذشته میلادش

ی دست‌کم حکم اعدام ۷۸ زندانی در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران به اجرا در آمده است. این آمار نسبت به ماه سپتامبر ۵۱ معادل ۶۵ درصد افزایش یافته است. در ماه سپتامبر اجرای حکم اعدام ۲۷ زندانی ثبت شده بود. به طور متوسط ​​هر دو روز حکم اعدام ۵ زندانی اجرا شده است.



با استناد به ثبت در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، طی ماه اکتبر ۲۰۲۳ دست‌کم حکم اعدام ۷۸ زندانی در زندان‌های ایران انجام شده است که به تعداد مواردی که در ۳۵ مورد به زندانیان با جرایم مرتبط با مواد مبتلا به جرایم مرتبط است، انجام شده است. است.



بر اساس این گزارش، طی ماه اکتبر دست‌کم حکم اعدام ۱۸ زندانی بلوچ معادل ۲۳ درصد کل زندانیان اعدام شده است. همچنین چهار زندانی کُرد، ۴ زندانی تُرک و حکم اعدام ۵ تبعه افغانستان نیز اجرا شده است.


یکی از زندانیان در زندان‌های استان البرز اجرا می‌شود که ۲۲ مورد می‌باشد. در زندانهای استان کرمان ۱۰ مورد، استان فارس ۸ مورد، استان خراسان جنوبی ۶ مورد، استان اصفهان ۵ مورد و در استان گیلان نیز ۴ مورد اعدام ثبت شده است. بقیه موارد در سایر استانها ثبت شده است.


 

 تفکیک بر حسب اتهام


یک ماه سپتامبر اعدام شد که در جرایم مرتبط با مواد مخدر زندانی شد که ۳۵ برابر ۴۵٪ کل موارد می‌باشد.


خانواده به قتل عمد: ۳۳ مورد

خانواده به جرایم مرتبط با مواد مخدر؛ ۳۵ مورد

خانواده به تجاوز به عنف: ۴ مورد

تاریخ نامعلوم: ۶ مورد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

روایت مژگان کشاورز از کودک همسری که در خطر اعدام قرار دارد

مژگان کشاورز، فعال حقوق زنان که مدت یکسال را در زندان قرچک ورامین گذراند با سمیرا سبزیان، کودک همسری که در خطر اعدام قرار دارد، هم‌بند بوده...