جستجوی این وبلاگ

کشتار جوانان در بازداشتگاه ارومیه (مرگ پر ابهام دومین شهروند)



بعد از خبر فوت موسی اسماعیلی اینبار خبر درگذشت پیمان گلوانی در بازداشتگاه ارومیه

خبرگزاری هرانا – پیمان گلوانی، شهروندی که در بازداشت اداره اطلاعات ارومیه  در پی وخامت حال به بیمارستانی در این شهر منتقل شد. کوتاه مدتی پس از انتقال خبر فوت او به خانواده اش اعلام شد. درگذشت پرابهام این زندانی درحالیست که کوتاه مدتی قبل از این واقعه، موسی اسماعیلی، دیگر شهروند بازداشتی در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه، جان خود را از دست داده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل ازکردپا، روز یکشنبه هجدهم تیرماه ۱۴۰۲، پیمان گلوانی، شهروند بازداشتی اهل مهاباد به صورت پر ابهامی، در بیمارستان جان باخت.

کردپا در گزارش خود تاکید کرده است، شهروند مذکور دو روز قبل به دلایل نامعلومی از بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به بیمارستان منتقل شده بود. به گفته این نهاد حقوق بشری، ماموران اداره اطلاعات به خانواده گلوانی این انتقال را اطلاع دادند وبه 

مدت ۲۰ دقیقه نیز به آنان اجازه دادند تا با پیمان گلوانی در بیمارستان ملاقات کنند.

در این گزارش در خصوص وضعیت جسمانی آقای گلوانی در بیمارستان آمده است: “دست و پای این شهروند به تخت بسته شده بود. بر روی بدن وی جای زخم و کبودی به چشم میخورد.”

خبر فوت این زندانی دو روز پس از انتقال به بیمارستان، روز گذشته مورخ ۱۸ تیرماه به خانواده او داده شد.

بصورت رسمی، در مورد دلایل درگذشت این زندانی به خانواده او اطلاعی داده نشده است. با اینحال برخی گروههای حقوق بشری که وضعیت حقوق بشر در کردستان را نظارت می کنند، مرگ این زندانی عقیدتی را به دلیل اعمال شکنجه در زمان بازداشت عنوان کرده اند.

کردپا گفته است “اداره اطلاعات خانواده گلوانی را تحت فشار قرار داده تا علت مرگ وی را سقوط از ارتفاع عنوان کنند.”

بر اساس این گزارش، “پیکر پیمان گلوانی هم اکنون تا اتمام مراحل کالبد شکافی در سردخانه ارومیه است و دادستان ارومیه مرگ وی را مشکوک اعلام کرده است.”

پیمان گلوانی در تاریخ چهارم تیرماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی در منزل شخصی خود بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شده بود.

بر اساس این گزارش،” آقای گلوانی حدود ۳ سال پیش به عضویت یکی از احزاب کرد اپوزسیون ایران در می‌ آید که بعد از گذشت سه ماه با دریافت امان‌ نامه به ایران باز‌ می‌ گردد. وی در زمان بازداشت از تماس و ملاقات با خانواده و حق دسترسی به وکیل محروم بوده است.”

پیمان گلوانی، ۲۴ ساله، متاهل و اهل مهاباد بود.

تنها کوتاه مدتی پیش از جانباختن آقای گلوانی، یک زندانی دیگر به نام موسی اسماعیلی، شهروند اهل پیرانشهر، در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به صورت پرابهامی جان باخت.

لازم به ذکر است در طی سالهای اخیر موارد متعددی از مرگ مشکوک یا قتل شهروندان در بازداشتگاههای پلیس یا نهادهای امنیتی و قضائی منتشر شده است که در اکثر موارد تحقیقات صورت گرفته منجر به شناسایی خاطیان یا برخورد با مقام مسئولی نشده است.

سونیا سوارکوب

به امید ایرانی بدون زندانی سیاسی و محترم شمردن حق حیات برای همه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

روایت مژگان کشاورز از کودک همسری که در خطر اعدام قرار دارد

مژگان کشاورز، فعال حقوق زنان که مدت یکسال را در زندان قرچک ورامین گذراند با سمیرا سبزیان، کودک همسری که در خطر اعدام قرار دارد، هم‌بند بوده...