جستجوی این وبلاگ

من ناموس هیچکس نیستم



وقتی زن هستی تو یکی از کشورهای خاورمیانه ممکنه مونث بودنت برات  خیلی گرون تموم بشه.

من یک زن ایرانی ناموس خانواده حتی همسایه ها و طایفه و شهر هستم. 

بلند صحبت کردن بلند خندیدن هنوز هم جرم است 

لباس شاد و آزاد جرم است!

عاشقی جرم است!

اینجا 

زندگی جرم است!

...

باز هم یک مرد غیرتی شد!

مردی غیرتی شد و زنی جان باخت!!!

کاش یکی غیرت را معنا کند به این جماعت 

کاش غیرت با خشم و جنون همراه نمی‌شد

کاش غیرت رو با امنیت همراه میکردند


به نام «ناموس»؛ مردی در پیرانشهر دختر ۱۸ ساله‌اش را کشت.  اینبار قتل یک دختر ۱۸ ساله به نام زیلان ایواز. این دختر به دست پدرش و به بهانه‌های «ناموسی» به قتل رسیده است.

روزنامه شرق چاپ تهران چهارشنبه ۱۴ تیر در گزارشی با استناد به آمار رسمی اعلام کرد از خرداد ۱۴۰۰ تا پایان خرداد ۱۴۰۲ دست‌کم ۱۶۵ زن در ایران به دست یکی از مردان خانواده خود کشته شده‌اند که ۴۱ مورد آن در حوالی پایتخت بوده است، برخلاف تصور کلی نسبت به اینکه زن‌کشی‌ها در شهرها و روستاهای دورافتاده انجام می‌شود، در دو سال گذشته و از میان ۱۶۵ زن به قتل رسیده، ۴۱ زن در استان تهران کشته‌ شده‌اند.

ما شعار زن،زندگی،آزادی را با تک تک سلول‌های بدنمان فریاد می‌زنیم نه فقط در برابر حکومتی که دغدغه اش این روز ها نوع پوشش ماست و گیسوان ما پایه های قدرتش را لرزانده بلکه در برابر تمام جامعه  فریاد میزنیم جامعه‌ای که مریض است کودک همسری را راه فرار از وضعیت بد معیشتی میداند جامعه‌ای که قانون خون بست دارد که قربانیش یه زن است جامعه‌ای که عشق یه دختر جرم است جامعه‌ای که هنوز عدم بکارت تابو هست جامعه‌ای که زنانش جنس دوم یا جنس ضعیف خوانده می‌شوند.

زنان ایران درد دارند دردی به درازای یک عمر نادیده گرفته شدن دردی که مرهمش نگاه یاری دهنده توی مرد است که او را نه کمتر از خود نه ضعیف تر از خود بدانی بلکه او را کنار خود برابر خود بدانی.

کاش پسران و مردان بفهمند متلک انداختن تفریح نیست بلکه جرم است آزارهای خیابانی فقط از روی مریضی و روان پریشان است کاش بدانند لمس بی اجازه زن نشونه شعور پایین هست کاش دولت پشتیبان ما زنان بود! کاش حکومت جامعه را تا این سطح بی سواد و عقب نگه نمی‌داشت. منظورم سواد خواندن و نوشتن نیست منظور سواد عاطفی،ارتباطی،تربیتی و سواد تحلیلی هست چه مردهای زن ستیزی در دانشگاه‌، محل کار و جامعه دیدیم که مدارک تحصیلات عالیه داشتن اما دریغ از یک جو شعور و ادراک.

مردان و پسران باید بفهمند زنان هویت مستقل دارند جز دارایی آنها نیستند همان طور که ناموس آنها نیستند ما فقط زن هستیم یک انسان با شعور و فهم مساوی با تو، با حقی برابر در همه چیز از ارث از حق حضانت حقوق مساوی در ازدواج و طلاق حقوق مساوی در کار و جامعه و....

به امید فردای بدون تفکیک جنسیتی

سونیا سوارکوب 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

روایت مژگان کشاورز از کودک همسری که در خطر اعدام قرار دارد

مژگان کشاورز، فعال حقوق زنان که مدت یکسال را در زندان قرچک ورامین گذراند با سمیرا سبزیان، کودک همسری که در خطر اعدام قرار دارد، هم‌بند بوده...