جستجوی این وبلاگ

۲۵شهریور سالگرد جنبش زن زندگی آزادی

مهسا امینی، دختر کرد ایرانی در روز ۲۵ شهریور پارسال در بازداشت پلیس گشت ارشاد تهران کشته شد.اسمش شعار شد و سیلی محکمی به صورت حکومت زد.جنبش زن زندگی آزادی با نام مهسا،نیکا، کیان و خیلی از زنان و مردان ایرانی گره خورد درسته ریشه این جنبش به سالها قبل شاید جایی بین جنبش اصلاحات (جنبش سبز) برگرده اما شکل و خواسته ها تغییر کرد و به بلوغ رسیده است، حتی شکل جامعه هم عوض شده نگاه مردم به مذهب آگاهانه تر شده است هر چند که دولت سعی کرده که ملت را فریب دهد و آنان را با مسایل روزمره عقب نگهدارد اما همین مشکلات اقتصادی هم کمانه کرده و باعث گسترش اعتراضات صنفی شده و خود دولت را نشانه گرفته. فیلترینگ هم حتی نتوانست جلو آگاهی و اطلاع رسانی ملت را بگیرد.

مردم به این آگاهی رسیدند که دمکراسی با نهاد و نظریه ولایت فقیه ناسازگار است و چیزی که باید تغییر کند خود حکومت است و رأس تمام خواسته ها جدایی دین از حکومت، برابری جنسیتی، آزادی عقیده و بیان ( به معنای واقعی) دیده میشود.

 

یکی دیگر از دستاورد های مهم این جنبش پی بردن به اهمیت و کارآمدی نافرمانی مدنی هست چیزی که باعث شده دولتی که از لحاظ اقتصادی و سیاسی درگیر مشکلات کلان است تمرکزش را بر روی حجاب بگذارد و میلیاردها تومن هزینه کنند تا این ستون متزلزل نظام یعنی حجاب را حفظ کنند. البته که تا به امروز موفق نبوده هر جای که پلمپ شد چندین روسری از سر افتاد هر تذکری هر جریمه ای نفرت مردم را بیشتر کرد.


سالروز این جنبش نقطه مهمی در فرجام آن است که حتی اگر خاموش شود باز دستاوردهای مفید و مهمی را به ارمغان آورده و مسیر گذار خشونت‌پرهیز به دمکراسی و وقوع انقلابی دیگر را هموار و تسریع کرده است.

 با هم نام شهدایمان نام دختران و پسرانمان را فریاد بزنیم در خیابان

به امید ایرانی آزاد

سونیا سوارکوب

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

روایت مژگان کشاورز از کودک همسری که در خطر اعدام قرار دارد

مژگان کشاورز، فعال حقوق زنان که مدت یکسال را در زندان قرچک ورامین گذراند با سمیرا سبزیان، کودک همسری که در خطر اعدام قرار دارد، هم‌بند بوده...